Søg efter:    

Godt samarbejde styrker arbejdspladsen

Ny pjece fra Industriens Branchearbejdsmiljøråd sætter fokus på social kapital og værdien af det.

 

 

Social kapital handler om værdien af samarbejdsrelationer på en arbejdsplads. For vi ved alle sammen at gode samarbejdsrelationer er vigtige for en virksomheds produktivitet, kvalitet og arbejdsmiljø.

 

Guiden "Social Kapital" giver viden, målemetoder og konkrete værktøjer og øvelser om social kapital og kan på den måde understøtte det arbejde, I som virksomheder allerede gør. Guiden kan bidrage til en udvikling, hvor produktivitet, kvalitet og arbejdsmiljø går hånd i hånd.

 

Hvad er social kapital?

Virksomhedens sociale kapital er den værdi og de ressourcer, der findes i samarbejdsrelationerne på en arbejdsplads. Det kan fx udmønte sig i tillid til hinanden, høj grad af fælles selvtillid, sammenhold og fælles forståelser af arbejdsopgaver og mål. Alt sammen forhold, der styrker kvaliteten, produktiviteten, innovationen og trivslen.

 

 

Social kapital bliver dannet på enhver arbejdsplads i samspillet mellem medarbejdere og ledere – både gennem spontane og planlagte handlinger. Samtidig bliver den sociale kapital
konstant udfordret – fx af organisationsændringer, nye ledere og nye teammedarbejdere – og den skal kontinuerligt genskabes og udvikles af medarbejdere og ledere på arbejdspladsen.

 

Guiden fokuserer fx på de 3 typer samarbejdsrelationer der er i mange virksomheder:

 

  • Samarbejde i et team
  • Samarbejde mellem teams
  • Samarbejde mellem ledere og medarbejdere

 

 

Derudover får I viden om, hvordan I kan måle på jeres sociale kapital og hvordan I kan arbejde med den.

 

 

Læs hele pjecen "Social kapital" her