Søg efter:    

Friske øjne på arbejdsmiljøet

Her i august er de fleste tilbage efter en god sommer og har friske øjne. Det kan være et godt tidspunkt at tage et serviceeftersyn på arbejdsmiljøet.

Et af de værktøjer I kan benytte jer af, når I tjekker op på arbejdsmiljøet er pjecen Risikovurdering, der beskriver, hvordan I kan kategorisere arbejdsmiljøudfordringer ud fra henholdsvis konsekvens og sandsynlighed.

En risikovurdering handler om at bruge sin fantasi til at forestille sig, hvilke risici, der er ved et bestemt stykke arbejde. Dernæst at holde risici op mod sandsynligheden for, at det kan ske, og endelig at vurdere, hvad man kan gøre for at forebygge det.

 

For nogle falder det helt naturligt at gå rundt på arbejdspladsen og lave vurderingerne. For langt de fleste kræver det en vis form for viden, oplæring og erfaring.

 

Ved at stille disse tre spørgsmål, kan I komme godt i gang:

 • Hvad kan gå galt?

• Hvad gør vi for at det ikke går galt?

• Hvad hvis det alligevel går galt?

 

Når en opgave skal risikovurderes, er der to væsentlige elementer: Konsekvensen af at noget går galt og sandsynligheden for, at det sker. I Pjecen får du et visuelt overblik over værktøjet.

 

Der er ingen facitliste for risikovurderinger. Det kommer helt an på, hvilke risici medarbejdere og ledelse ser, og hvor alvorlige man vurderer dem til at være i forhold til den måde, man arbejder på i virksomheden.

 

Overordnet kigger man ved risikovurderinger typisk på, om man er i gang med et stykke planlagt arbejde, som man kender og ved hvordan er, eller om der er tale om ikke-planlagte opgaver, hvor man er nødt til at vurdere den konkrete risiko her og nu.

 

I pjecen risikovurderinger får du et indblik i de forskellige typer af riskovurderinger ligesom du får et indblik i, hvordan forskellige typer af mennesker typisk vil risikovurdere forskellige situationer. Vi er nemlig forskellige.

Du kan finde pjecen her