Søg efter:    

De nye kollegaer

 

De nye kollegaer

 

Hvor gode er I egentlig til at få nye kollegaer til at føle sig velkomne i virksomheden? Og hvor gode er I til at forberede dem på de job, de skal udføre?

 

Den nye branchevejledning fra BAR transport og engros  ”Modtagerkultur” sætter fokus på den gode modtagerkultur. Men hvorfor?

 

Høj personaleomsætning koster på bundlinjen. Hvis medarbejdere ikke føler sig godt tilpas eller ikke føler, de kan udføre deres job godt nok, søger de måske videre. Derfor er vigtigt for en virksomhed at have fokus på, at nye kolleagaer bliver sat ind i deres arbejde og kan udføre det bedst muligt, og at de føler sig godt modtaget af den nye kollegagruppe.

 

Den rå tone kan opfattes forkert

 

Det er ikke altid, at man som medarbejder er opmærksom på den kultur, der hersker i virksomheden. ”En rå og kærlig tone” kan være normalt for mange medarbejdere, men kan blive opfattet meget hårdt af en helt ny kollega, der ikke er vant til tonen.

 

Derfor er det vigtigt, at virksomheder tager stilling til, hvordan de gerne vil have, at nye kollegaer opfatter deres kollegaer. Fokus på emnet kan være nok til at ændre det.

 

De tre grundpiller

 

Vejledningen giver en kort introduktion til de tre grundpiller i en god instruktion: Viden, holdning og adfærd.

 

Den nye kollega skal have den rigtige viden om virksomheden og arbejdet. Og her er gentagelser vigtigt. De fleste lærer ikke ved at høre ting en gang.

 

De holdninger en ny kollega møder under sin introduktion, vil påvirke kollegaens egne holdninger. Her handler det om at se på de signaler I sender ud. Gør I også, det I siger i forhold til sikkerhed?

 

Selvom folk har den rigtige viden og de rigtige holdninger, kan deres adfærd godt vise noget andet. Hvis tingene ikke falder dem naturligt, har de måske en dårlig adfærd. I skal altid arbejde på at gøre rutiner og opgaver naturlige og nemme for de folk, der skal udføre arbejdet.

 

Vejledningen gennemgår også instruktion i praksis. Og her får I konkrete svar på:

 

  • Hvordan gør vi instruktionen til nye kollegaer bedre?
  • Hvad der skal instrueres i?
  • Hvem der skal udføre instruktionen?
  • Hvordan gør den nye kollega tryg ved instruktionsforløbet?
  • Hvornår er instruktionen færdig?
  • Er det kun nye kollegaer, der skal have instruktion?

 

Du kan downloade branchevejledningen ”Modtagerkultur” her