Søg efter:    

6 tips til sygefravær

Videns- og netværkshuset Cabi har udgivet et katalog, der giver gode råd til sygefravær. Det skriver www. Arbejdsmiljøviden.dk.

 

Sygefravær er en faktor alle virksomheder er nødt til at tage stilling til. Ligesom medarbejderne ofte vil stille sig selv et hav af spørgsmål, når de er syge.

 

Hvornår er man egentlig syg, og hvornår er man rask igen? Skal man tage på arbejde, hvis man er forkølet? Hvor slemt skal man have det for at blive hjemme? Og hvis man nu bare er lidt sløj, er det så ok at gøre andre ting, hvis man er hjemme? 

 

Det vigtigste i sygefraværstemaet er at ledelsen tør tage snakken om sygefravær.

 

Her er 6 gode råd til ledere, der gerne vil skabe et lavere sygefravær:

 

1. Observér og forstå kulturen på arbejdspladsen: Hvordan taler man om sygdom, hvilke normer er der, og hvornår melder man sig syg?

2. Få medarbejderne med. Tal om sygefravær, og lyt til hvad medarbejderne siger. Sygefravær kan nemt blive et tabu, som man ikke taler om. Det er en god idé at inddrage arbejdsmiljørepræsentanten eller tillidsrepræsentanten tidligt i forløbet. 

3. Når en leder tager den svære snak om sygefravær med medarbejderne, er det tit en god idé at italesætte, at man gerne må være syg, så medarbejderne ikke tror, at de skal komme på arbejde uanset hvad.

4.  Hav fokus på hele medarbejdergruppen og ikke bare dem, som er syge. Alle er med til at skabe en god trivsel og kultur om sygefravær. 

5. Sørg for, at der er klar kommunikation og aftal klare retningslinjer om sygefravær. Fortæl hvordan vilkårene er på arbejdspladsen, og hvad retningslinjerne er i forhold til sygefravær. 

6. Vær et godt eksempel. Følg selv de regler, som I stiller op for arbejdspladsen.

 

Du kan læse hele artiklen her