Branchearbejdsmiljøudvalget for transport og engros
Søg efter:    

 

 

08-11-2016

De alvorlige ulykker i vejgodstransport

 

 

Holger Delfs fra kontor for ulykkesforebyggelse i Arbejdstilsynet fortalte om alvorlige ulykker i branchen vejgodstransport på årskonferencen

 

 

"Der sker ca. 250 alvorlige ulykker i vejgodstransportbranchen om året. Og der er god grund til at kaste lys på netop de ulykker, da vejgodstransport er det område, der har flest alvorlige ulykker i forhold til andre dele af transportbranchen," fortalte Holger Delfs fra Arbejdstilsynet.

 

BAR transport og engros har sammen med Arbejdstilsynet kigget på de alvorlige ulykker i branchen. Hensigten har været at finde de almindeligste alvorlige ulykker og skabe et fokus på dem. Definitionen af alvorlige ulykker er, at skadesramte har haft 3 ugers fravær eller mere efter ulykken.

 

Arbejdstilsynet har frem til 2020 arbejdsulykker som et højt prioriteret område, og de bliver blandt andet målt på om de har skabt en reduktion på 25 % af de alvorligste ulykker.

 

Der er altså langt flere ulykker i branchen end dem, der kigget bliver nærmere på, men hensigten har været at have et særligt fokus på de alvorlige ulykker.

 

"Det værste område er snublen og færden i højden, der slår ud med 27 % af ulykkerne. Ligesom de fleste ulykker sker ved af- og pålæsning af palle og andet godsstyk," fortalte Holger Delfs

 

De 5 områder indenfor vejgodstransport, hvor der sker flest alvorlige ulykker:

(Tallene er samlet over et år, men menes at være repræsentative)

 

  • Snublen ved færden 27 %
  • Arbejde i højden 20%
  • Manuel håndtering af gods 13 %
  • Ramt af nedfaldne genstande 10%
  • Påkørt ved aflæsning 8%

 

Herudover:

 

  • Trafikulykker 9 %
  • Arbejde med maskiner 6%

 

Nedenfor ser du en gennemgang af de 2 hyppigst forekomne ulykkesområder:

 

Om de typiske risici for fald og snublen:

 

  • Ulykkerne optræder ofte ved bæring af ting.
  • Sne, is og spild.
  • Når genstande og materiel er hensat på arbejdsstedet.
  • Ved bæring på blandt andet trapper.
  • Ved ind og udstigning af førerhus.
  • Når der vrikkes om i træsko.

 

 

Forebyggelsesforslag til fald og snublen:

 

Vognmanden:

 

  • Lav aftaler med kunderne om krav til belægning, trapper, belysning og glatføreberedskab.
  • Undgå at de ansatte skal bære gods, anskaf sækkevogn, eller lign.
  • Fastløg at der kun anvendes fodtøj der sider fast fx snøresko.
  • Aftal med chaufførerne hvad hvad du vil have dem til at gøre for at undgå faldulykker.

 

Chaufføren:

 

  • Sig til og fra når adgangsveje, trapper, belysning og glatførebekæmpelse ikke er i orden.
  • Ryd op. Hold underlaget hvor du færdes fri for genstande.
  • Undgå at bære ting. Brug sækkevogn eller lignende.
  • Anvend fodtøj, der sidder fast på foden.

 

Om de typiske risici ved arbejde i højden:

 

  • Ved klatring på gods eller lastbilen.
  • Spring ned fra ladet eller rampe.
  • Arbejde på bagsmæk, ladkant eller rampe.

 

Forebyggelsesforslag til arbejde i højden

 

  • Tilrettelæg aflæsningen fra lastbilens sider med truck eller kran så gods ikke skal flyttes frem til ladkanten.
  • undgå rokeringer på ladet, ved at tilpasse læsningen ifht ruteplanlægningen.
  • Anvend tilstrækkelig lang bagsmæk
  • Anvende lifte med containerstop, så chaufføren ikke skal "redde" fx rullebure under aflæsningen.
  • Forsyn lift/ladkant med en kantafmærkning fx kantstribe for at øge opmærksomheden.

Branchearbejdsmiljøudvalget for transport og engros | Fællessekretariatet | H. C. Andersens Boulevard 18 / 1787 København V | Tlf 3377 3377 | E-mail evhj@di.dk