Søg efter:    

Arbejdsmiljøet er rykket ind på uddannelserne

Et samarbejde mellem Transporterhvervets uddannelser (TUR) og BAR transport og engros klæder lærere på til at tænke det gode arbejdsmiljø ind i al undervisning på skolerne.

 

 

Af Mette Bau

 

"Optræk til ulykker må ikke ske forgæves," fastslår Kjeld Jensen, miljøkonsulent fra 3F. Han er sammen med Susanne Linhart, chefkonsulent i DI og Jørgen Gregersen, uddannelseskonsulent ved TUR initiativtager til et samarbejde, der sikrer, at lærerene på transporterhvervets uddannelser videregiver en god arbejdsmiljøadfærd til eleverne på skolerne.

 

Baggrunden for samarbejdet er, at BAR transport og engros på nogle uddannelsesbesøg oplevede uhensigtsmæssig arbejdsmiljøadfærd hos nogle af lærerene. Det gav anledning til nytænkning indenfor uddannelsessystemet. Hvordan kunne man sikre, at lærerene var de bedste rollemodeller, og at alle fik den bedste arbejdsmiljøadfærd med efter endt uddannelse?

 

"Det handlede om, at lærerne havde fokus på nogle andre ting end arbejdsmiljø, og det betød rent praktisk, at eleverne kunne risikere at få en uhensigtsmæssig arbejdsmiljøadfærd med sig ud i arbejdslivet. Det ville vi gerne være med til at undgå," forklarer Kjeld Jensen.

 

"Når vi talte med lærerne, var de helt klar over, at de var rollemodeller, og at deres adfærd burde være upåklagelig. Men de havde ikke tænkt over de praktiske eksempler, som vi kunne pege på."

 

Handler ikke om flere timer

 

Samarbejdet har det sidste år udmøntet sig i, at BAR transport og engros har været ude på skolerne for at holde oplæg og have dialog med lærerene.

 

"Det har ikke handlet ikke om, at der skulle flere arbejdsmiljøtimer ind i undervisningen. Formålet er, at arbejdsmiljø skal tænkes ind i al undervisning helt praktisk - som en naturlig del af undervisningen. Og det kræver en ny tankegang for lærerene. Hvis alle lærer at vurdere risici, er de rigtig langt i forhold til at begå sig sikkert. Det skal lærerene give videre," forklarer Susanne Linhart.

 

Kjeld Jensen fra 3F bakker Susanne Linhart op:

 

"Vi lærer både lærere og elever, at de skal lave en risikovurdering hver eneste gang, de står foran en arbejdsopgave, Hvad kan gå galt her? Hvad gør jeg for at det ikke går galt? Og hvad gør jeg, hvis det går galt alligevel?"

 

De svar, den enkelte får, er med til at skabe opmærksomhed på risici i arbejdet. Den tilgang er forudseende og handler om at tage ansvar for sit eget arbejdsmiljø, uanset hvilken situation man står i. Hvis alle i branchen tilegner sig den tankegang, har vi virkelig minimeret risikoen for arbejdsulykker.

 

"Vi er optaget af de helt konktete og praktiske eksempler, når vi underviser. Det handler ikke om at undervise i selve loven, men om at tage udgangspunkt i de ting, der sker i hverdagen. Hvordan løfter man tungt kranudstyr ud af lastbilen uden af skade ryggen? Det er eksemplerne, der virker. Det folk kender til. Mange ved godt, at man ifølge arbejdsmiljøloven ikke må bære tungt, men hvad betyder det egentlig, og hvordan undgår man det?," forklarer Susanne Linhart.

 

"Vi har kigget al undervisningsmateriale igennem, og så har vi sammenholdt det med de vejledninger og de emner, vi ved har betydning ude i det virkelige liv. Det er vores udgangspunkt, når vi møder lærere og elever," fortæller Kjeld Jensen fra 3F.

 

Hvad skal det nytte?

 

"Dybest set vil vi gerne være med til at sænke antallet af arbejdsulykker i branchen, og det kan vi gøre ved at sikre, at den enkelte er i stand til at tage hånd om sit eget arbejdsmiljø, når de forlader uddannelsen og skal i ud i erhvervslivet.

 

Gods og transport er et område, hvor mange ofte arbejder langt væk fra deres arbejdsgiveren. Derfor er det vigtigt, at de selv er i stand til at oparbejde en sikker adfærd, der hvor de er," forklarer Susanne Linhart.

 

"Vi har oplevet en meget positive tilbagemelding på projektet. Lærerene er begejstrede for den tilgang vi bringer ind i undervisningen, og vi får selv et godt indblik og en masse eksempler fra dagligdagen, når vi er ude. Det er utrolig meningsfuldt," forklarer Kjeld Jensen fra 3F.

 

Også uddannelseskonsulent Jørgen Gregersen ved Transporterhvervets uddannelser (TUR) er positiv:

 

"Der er sat et helt nyt fokus på arbejdsmiljøet i kraft af samarbejdet, og det er fantastisk. Den nye tilgang er optimal. Vi bruger ressourcer på at ændre folks tankegang og glemmer alt det med at huske love og regler. Det betyder, at lærere og elever kan bruge den nye viden i praksis. Det er meget konkret.

 

Vi ved alle sammen, at det er skidt at arbejde i et dårligt arbejdsmiljø. Projektet og samarbejdet sikrer, at det bliver muligt at undgå det."