Søg efter:    

Påbud skal meldes tilbage digitalt

Fra 1. januar 2018 bliver det obligatorisk for virksomhederne at melde tilbage digitalt, hvis de får et påbud efter et tilsynsbesøg fra Arbejdstilsynet.

 

 

Fra 2018 skal danske virksomheder svare digitalt, når de for eksempel skal fortælle Arbejdstilsynet, hvordan de har efterkommet et påbud, eller ønsker at svare på en skriftlig høring om en afgørelse.

 

Det skal ske gennem Arbejdstilsynets selvbetjeningsløsning OnlineAt. Tidligere har de fleste virksomheder brugt en papirblanket.

 

De nye regler om digital kommunikation med Arbejdstilsynet gælder for alle  afgørelser og skriftlige høringer, som Arbejdstilsynet sender ud efter 1. januar 2018.

 

Hvis virksomheden ønsker at søge om at få forlænget fristen for at efterkomme en afgørelse, skal det også ske digitalt, hvis afgørelsen er sendt i det nye år.

 

Fakta om OnlineAt

 

I OnlineAt kan virksomhederne se eventuelle tilsynssager og frister i forhold til Arbejdstilsynet. Det giver et godt overblik, som kan lette virksomhedens eget arbejde med arbejdsmiljø.

 

Virksomhederne kan bruge OnlineAt til at:

 

  • holde styr på udestående frister
  • se, når Arbejdstilsynet har vurderet, at virksomheden har efterkommet
  • et påbud
  • se aktive og afsluttede sager for de seneste 5 år
  • se et emneoverblik over tidligere arbejdsmiljøproblemer.

 

Da adgang til OnlineAt kræver NemID repræsenterer overgangen til obligatorisk brug af OnlineAt en mere sikker løsning.

 

Læs mere om OnlineAt her:

 

Info til AMO:

 

Virksomheden skal som altid orientere Arbejdsmiljøorganisationen (AMO) eller en repræsentant for de ansatte (i virksomheder uden AMO) om, hvordan virksomheden har løst det pågældende arbejdsmiljøproblem. Det skal ske inden virksomheden melder tilbage til Arbejdstilsynet. Tidligeres skrev AMO eller repræsentanten for de ansatte under på, at de var orienteret i selve papirblanketten. Fremover skal virksomheden tjekke af i OnlineAt, at AMO/repræsentanten for de ansatte er orienteret.