Søg efter:    

Arbejdstilsynets fokus i brancherne

Gennem rollespil og oplæg til diskussion fik Arbejdstilsynet sat fokus på de ulykkesområder, de møder i transport og engrosbranchen, når de kommer ud.

 

 

De to tilsynsførende Naja Bock Andersen og Mette Toftelund Larsen har gået på tilsyn i transport og engrosbrancherne i mange år, og har derfor fingeren på pulsen i forhold til brancherne.

 

De to tilsynsførende startede med et rollespil.

 

”Vi har taget udgangspunkt i de situationer, vi ser ude hos jer, når vi kommer ud og hvilke holdninger vi møder, ” forklarede Naja Bock Andersen.

 

Rollespil 1.

 

AT spørger: Vi kan se I har haft en ulykke med en person der læftede på en tung kuffert alene. Hvad er der sket?

Virksomhed svarer: Han var alene og vi ved ikke så meget om ulykken, for han er stadig sygemeldt.  

 

Rollespil 2.

 

AT spørger: Kan se I har anmeldt en ulykke, hvor en chauffør er faldet ned fra en lift. Hvad er der sket?

Virksomhed svarer: Han skulle ikke være komet så tæt på bagsmækken, og han siger også selv, at han ikke skulle være kommet så tæt, og det var dumt gjort.

 

Rollespil 3.

 

AT spørger: Kan se en af jeres ansatte er blevet påkørt af en truck. Hvad er der sket?

Virksomhed svarer: Den situation opstår ikke igen. Her bevæger man sig kun rundt med køretøjer, og han gik rundt til fods, så det sker jo ikke igen. Vi siger også til de ansatte, at de skal passe på sig selv.

 

Der blev grinet i salen, selvom situationerne var genkendelige. AT opfordrede til en snak om, hvordan de enkelte situationer burde håndteres, og hvad et bedre svar kunne have været.

 

Arbejdstilsynets tre erfaringer med ulykkesundersøgelse

 

1.

”Noget af det vi ser, når vi undersøger ulykker er, at mange virksomheder laver analysearbejdet og ved, hvad der skal ske, men de får ikke inddraget medarbejderne i marken. Og det er ærgerligt, at man ikke inddrager dem, som er eksperterne på opgaven. De har en stor viden,” forklarede Nanna Bock Andersen.

 

2.

”En anden ting vi oplever, er holdningen om, at der er personerne selv, der er skyld i ulykkerne. Hvis vi tager eksemplet med en person, der falder ned fra en bagsmæk. Der kan være mange årsager til, at han faldt. Det er vigtigt, at kigge på de forskellige årsager. Vores fokus i AT er, at vi kommer rundt om alt, hvad der var i spil i stedet for den nemme forklaring om, at det bare var dumt gjort og hans egen skyld,” forklarede Mette Toftelund Larsen.

 

3.

”En tredje ting vi oplever er, at virksomhederne siger at ulykken skete, fordi tingene ikke var som de plejede at være. At de tænker, at situationen var abnorm lige den dag. Men den holder ikke – for det handler jo netop om at tage stilling til alle de mulige og potentielle situationer, der kan opstå og forebygge dem,” forklarede Naja Bock Andersen.

 

Efter flere diskussionsrunder ved bordene gav Arbejdstilsynets deres vigtigste budskaber i forhold til at rykke ved arbejdsmiljøet:

 

  1. Vær tæt på det der sker ude i marken.
  2. Vær nysgerrig på alle nærved-ulykker.
  3. Tag ulykkessnakken så snart den opstår og kom omkring alle de mulige årsager.
  4. Snak om sikkerhedsudfordringer alvorligt og inddrag alle.
  5. Sig hvordan I som virksomhed vil have medarbejderne gør. Lad være med blot at sige, at I vil have sikkerheden i orden. Gør det konkret.