Fælles brancheindhold
Vi har samlet fælles materialer for alle brancher her.
Se fælles brancheindholdStress – en samtale kan være afgørende
Brænder det på hos en medarbejder, er chefens håndtering af samtalen afgørende for, om det ender med en sygemelding. Det var et af emnerne på en Arbejdsmiljøkonference i Nyborg. Det skriver Videncenter for Arbejdsmiljø.
Det kan være svært at gå til sin leder, hvis man føler, man ikke slår til på arbejdet, og som regel er det sidste udvej. Ikke desto mindre kan samtalen med chefen blive afgørende for, om medarbejderen ender med en langvarig stress-sygemelding eller bliver på jobbet.
Det viser forskning, som Institut for Psykologi på Københavns Universitet og Arbejdsmedicin, Hospitalsenheden Vest i Midtjylland står bag. Undersøgelsen bygger på 32 interview med stressramte - og med medarbejdere, som var tæt på en sygemelding, men som undgik den - og deres ledere.
- Når det hele brænder på, er det fuldstændig afgørende, hvordan lederen reagerer på samtalen. Hvis den bliver grebet an på den rigtige måde, kan en sygemelding ofte undgås, sagde erhvervspsykolog og ph.d. Janne Skakon, der er en af de to forskere bag undersøgelsen.
Læs hele artiklen omkring undersøgelsen her
Undersøgelsen viser også, at ledere, der jævnligt prioriterer at tale med deres medarbejdere, har succes med at forebygge stress.
Syv grunde til, at medarbejderen ikke går til lederen
- Jeg plejer at kunne klare det hele
- Det bliver bedre i næste uge
- Min leder lytter alligevel ikke
- Jeg vil ikke vise svaghed
- Jeg er bange for, hvordan han reagerer
- Jeg får at vide, at det er et vilkår, så jeg må tilpasse mig
- Jeg møder muren hver gang, jeg går til ham, så jeg har opgivet
Syv grunde til at lederen ikke reagerer
- Jeg har ikke tid
- Jeg har ikke set det, og ingen har fortalt mig noget
- Det er privat, og det kan jeg ikke blande mig i
- Hvad skal jeg gøre?
- Han plejer at klare presset
- Det er nok bare en periode
- Jeg har forsøgt men blev afvist