Et beredskab bør indeholde følgende elementer:
AKUT BEREDSKAB:
- Hvem i virksomheden kontakter man umiddelbart?
- Hvordan – via alarmer, radio eller telefon? Hvilke alarmer er der til rådighed, og hvordan fungerer de?
- Beskrivelse af virksomhedens bistand til anmeldelse, f.eks. hvornår og hvem kontakter politi mm. Enhver person har altid selv ret til at kontakte politiet
- Hvilken ansvarlig person i virksomheden kommunikerer, møder og holder kontakt med den ramte?
- Hvilke tilbud er der for psykologhjælp og debriefing umiddelbart efter hændelsen?
EFTERFØLGENDE BEREDSKAB :
- Hvilke tilbud er der for psykologhjælp efterfølgende?
- Hvem anmelder arbejdsskade eller hændelse?
- Bør I oprette et Kolleganetværk?
- Hvordan holder virksomheden kontakt med medarbejdere, der er sygemeldt efter en episode?
- Planlægning og tilrettelæggelse af arbejdet, så der bliver taget hensyn til skadelidtes behov
HUSK – lokal tilpasning er afgørende for at det virker. Og drøft løbende erfaringerne bl.a. i AMO.
|
|